Sain tutustua 3 erilaiseen
päivähoitopaikkaan ja yhteen alakouluun opiskelijoiden työssäoppimista
hoitavan Amandan kanssa. Mielenkiintoinen
mahdollisuus vertailla käytäntöjä.
Ensimmäinen vierailukohde oli Norfolkin maakunnan
ylläpitämä Kings Lynn Nursery school, joka sijaitsi puiston keskellä vanhassa
kodikkaassa rakennuksessa
|
Mukavasti sanoitettu kotileikki |
|
Roolileikkiä varten rakennettu hyväntekeväisyyskauppa,
jollaisia kaupungin keskustassa oli oikeasti monia |
|
Aistitutkimuksia varten |
|
Lasten tavoitteet oli laitettu esille tällä tavoin |
|
Ulkona oli iso katoksen alla oleva alue.
Pihalle oli pyritty järjestämään mahdollisimman
monen eri kehityksen alueen toimintaa.
Oli rakentelualue, aistipuutarha, liikuntaa niin kuin meilläkin,
kirjaimia, käsille tehtävää, kotileikki jne.
|
|
Ulkona voi soittaakin |
|
...ja tutkia. |
|
Ruoka katettuna lapsia varten. Poikkeuksellista täällä oli oma keittiö |
|
Pussukoita, joissa kirja ja kirjaan liittyvää materiaalia.
Pehmonuket virittänevät leikkiä kirjan tiimoilta
Mukana myös laminoidut hahmojen kuvat, palapeli yms. |
|
Pienen pieni piha, mutta erilaisen tekemisen "pisteitä"
sielläkin.
|
Lounaan jälkeen kävimme vielä tutustumassa St Michaelsin Family Centreen, jossa oli erilaista perheille tarkoitettuja kerhoja, nursery
ja alakoulu. Koulun aloitus tapahtuu 5-vuotiaana. Luokkakoko on 30, mutta
opettajan lisäksi ryhmässä oli neljä avustajaa ja tilat muistuttivat enemmän
päiväkotia kuin meidän kouluamme. Luokilla (myös ylemmillä) oli omat eteiset ja
Wc-tilat.
|
Alle 2-vuotiaille |
|
Koulun piha |
|
Kirjasto kunniaan |
|
Tärkeät arvot esille |
Viisivuotiaiden koulupäivä (reception class) tuntuu kovin
organisoidulta ja aikataulutetulta. Keskittymishetket eri asioihin ovat lyhyitä
ja ehkä lapsen mittaisia, mutta minulla ainakin tulisi alla olevaa aikataulua
seuratessa jotensakin hengästynyt olo.
Päivän lopuksi pääsin vielä piipahtamaan collegen omassa
Applewood nurserissa, johon Amiston opiskelijat menevät yhdeksi päiväksi
työssäoppimaan.
Vaikutelmani oli, että nurseryissä (lapset neljään
ikävuoteen asti) toiminta perustuu" free flow" periaatteelle ja hyvin
mietityille ympäristölle/välineille, jossa lyhyitä kokoontumisia lukuun
ottamatta lapsilla on mahdollisuus valita itse tekemisensä. Lapsen kasvua ja
kehittymistä seurataan ja sille asetetaan tavoitteita kansallisen
opetussuunnitelman pohjalta. Viikoittainen suunnittelu ja lapsen omat
tavoitteet on kytketty tähän opetussuunnitelmaan ihan oppimisen osa-alueita
myöten. Lasten oppimisympäristön kehittämisessä olisi meillä kyllä mallia
otettavana.
Ryhmäkoot ovat hyvin pitkälle samanlaisia kuin miellä
Suomessa. Aikuisten ja lasten suhdeluvut ovat alle 2-vuotiaat 1 aikuinen/3
lasta, ryhmäkoko yleensä yhdeksän; 2-3-vuotiaat 1 aikuinen/4 lasta; 3-5-vuotiaat
1 aikuinen/kahdeksan lasta PAITSI jos pätevyys on opettajan pätevyys, hänellä
voi olla 13 lasta. (Suomessa alle 3-vuotiaat 1 aikuinen/4 lasta ja yli
3-vuotiaat 1 aikuinen/8 lasta tai 1 aikuinen/ 13 osapäiväista lasta).Äitiyslomakin
on nyt pidentynyt Briteissä vuoteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti