maanantai 6. maaliskuuta 2017

Saattamassa lähihoitajaopiskelijoita vaihtoon Englantiin: Varhaiskasvattajan unelmapäivä 7.2.


Sain tutustua 3 erilaiseen päivähoitopaikkaan ja yhteen alakouluun  opiskelijoiden työssäoppimista hoitavan  Amandan kanssa. Mielenkiintoinen mahdollisuus vertailla käytäntöjä.

Ensimmäinen vierailukohde oli Norfolkin maakunnan ylläpitämä Kings Lynn Nursery school, joka sijaitsi puiston keskellä vanhassa kodikkaassa rakennuksessa


Mukavasti sanoitettu kotileikki
Roolileikkiä varten rakennettu hyväntekeväisyyskauppa,
 jollaisia kaupungin keskustassa oli oikeasti  monia
Aistitutkimuksia varten

Lasten tavoitteet oli laitettu esille tällä tavoin
Ulkona oli iso katoksen alla oleva alue.
 Pihalle oli pyritty järjestämään mahdollisimman
monen eri kehityksen alueen toimintaa.
Oli rakentelualue, aistipuutarha, liikuntaa niin kuin meilläkin,
kirjaimia, käsille tehtävää, kotileikki jne.


Ulkona voi soittaakin

...ja tutkia.

Seuraavana vuorossa oli yksityinen nursery Little Bunnies: Tässä kuvia sieltä.




Ruoka katettuna lapsia varten. Poikkeuksellista täällä oli oma keittiö
Pussukoita, joissa kirja ja kirjaan liittyvää materiaalia.
Pehmonuket virittänevät leikkiä kirjan tiimoilta
Mukana myös laminoidut hahmojen kuvat, palapeli yms. 


Pienen pieni piha, mutta erilaisen tekemisen "pisteitä"
sielläkin.


Lounaan jälkeen kävimme vielä tutustumassa St Michaelsin Family Centreen, jossa oli erilaista perheille tarkoitettuja kerhoja, nursery ja alakoulu. Koulun aloitus tapahtuu 5-vuotiaana. Luokkakoko on 30, mutta opettajan lisäksi ryhmässä oli neljä avustajaa ja tilat muistuttivat enemmän päiväkotia kuin meidän kouluamme. Luokilla (myös ylemmillä) oli omat eteiset ja Wc-tilat. 


Alle 2-vuotiaille

Koulun piha


Kirjasto kunniaan
Tärkeät arvot esille



Viisivuotiaiden koulupäivä (reception class) tuntuu kovin organisoidulta ja aikataulutetulta. Keskittymishetket eri asioihin ovat lyhyitä ja ehkä lapsen mittaisia, mutta minulla ainakin tulisi alla olevaa aikataulua seuratessa jotensakin hengästynyt olo.


Päivän lopuksi pääsin vielä piipahtamaan collegen omassa Applewood nurserissa, johon Amiston opiskelijat menevät yhdeksi päiväksi työssäoppimaan. 

Vaikutelmani oli, että nurseryissä (lapset neljään ikävuoteen asti) toiminta perustuu" free flow" periaatteelle ja hyvin mietityille ympäristölle/välineille, jossa lyhyitä kokoontumisia lukuun ottamatta lapsilla on mahdollisuus valita itse tekemisensä. Lapsen kasvua ja kehittymistä seurataan ja sille asetetaan tavoitteita kansallisen opetussuunnitelman pohjalta. Viikoittainen suunnittelu ja lapsen omat tavoitteet on kytketty tähän opetussuunnitelmaan ihan oppimisen osa-alueita myöten. Lasten oppimisympäristön kehittämisessä olisi meillä kyllä mallia otettavana. 

Ryhmäkoot ovat hyvin pitkälle samanlaisia kuin miellä Suomessa. Aikuisten ja lasten suhdeluvut ovat alle 2-vuotiaat 1 aikuinen/3 lasta, ryhmäkoko yleensä yhdeksän; 2-3-vuotiaat 1 aikuinen/4 lasta; 3-5-vuotiaat 1 aikuinen/kahdeksan lasta PAITSI jos pätevyys on opettajan pätevyys, hänellä voi olla 13 lasta. (Suomessa alle 3-vuotiaat 1 aikuinen/4 lasta ja yli 3-vuotiaat 1 aikuinen/8 lasta tai 1 aikuinen/ 13 osapäiväista lasta).Äitiyslomakin on nyt pidentynyt Briteissä vuoteen. 

Kotiinpalatessa sattui silmiin tällainen Helsingin Sanomien kirjoitus aiheeseen osuen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti